”Varierande arbetsdagar och samarbetet med kollegorna betyder mycket”

2020-04-03 12:04:54

Magnus Norberg jobbat på ALT Hiss sedan 2003. Arbetet som servicetekniker gör att den ena dagen inte är den andra lik.

- Dagarna ser väldigt olika ut, och det är det som är det roliga, variationen och att dagarna nästan aldrig blir som tänkt. Jag planerar själv min arbetsdag, men i princip varje dag kastas planeringen om av saker som händer – och fel på en hiss går alltid före service, säger Magnus.

Planerar dagen innan

Magnus planerar dagen före vad han ska göra nästa dag. Normalt lägger han in planerad service på morgonen då det oftast är lite lugnare. Längre fram på dagen är det vanligt att planeringen bryts av mer akuta jobb, som olika slags hissfel som behöver åtgärdas direkt.

Magnus har nära kontakt med kunderna och till största delen ringer de direkt till honom när något behöver åtgärdas med deras objekt, och endast en liten del av jobben kommer via ALTs journummer. 

- Det är smidigt att ha direktkontakt med kunden - att de hör av sig till mig eller att jag hör av mig till dem om jag upptäcker att något behöver åtgärdas och att få besked direkt, säger Magnus.

Varierande arbete med många typer av hissar

Arbetet som servicetekniker är varierande. I huvudsak arbetar Magnus med reparationer och underhåll, men det blir även en del annat som tillgänglighetsanpassningar och moderniseringar. Hissarna han arbetar med är allt från äldre hissar från 60-talet till helt nya, och dessutom av många olika fabrikat. 

- Olika fabrikat är lika men ändå olika. Förstår man hur en hiss fungerar och hänger ihop så går det bra. Sedan i vårt område här i Alvesta/Växjö-regionen är det väldigt mycket ALT-hissar, vilket jag ser som en fördel, säger Magnus och fortsätter:

- Jag ser ju många hissar och styrsystem, och våra är verkligen bra – det är genomtänkta grejor som fungerar.

Åker till andra regioner

Eftersom Magnus jobbat med hissar ända sedan 2003, och har lång erfarenhet, åker han ibland till andra regioner för att lösa service och underhåll på hissar som är lite extra problematiska.

- Det är inte att jag är bättre än någon annan vill jag framhålla, men eftersom jag jobbat länge så känner jag till många vanliga fel och så kan det ibland vara bra att någon ser med nya ögon, menar Magnus.

Samarbetet med kollegorna en viktig fördel

Det fina samarbetet med kollegorna tillsammans den höga kunskapsnivån på företaget lyfter Magnus fram som stora fördelar med att jobba på ALT – det ger trygghet.  

I och med att planeringen nästan aldrig blir som man tänkt är det jätteviktigt med kollegorna och vårt samarbete. Vi hjälper och stöttar varandra för att lösa allt som uppstår, säger Magnus och avslutar:

- Jag gillar också att det är mycket frihet och ansvar. Jag sköter och planerar till största delen mitt arbete själv och tar hand om mina objekt. Det är ett kul jobb helt enkelt!

 

Om Magnus Norberg

På ALT sedan: 2003
Bor: Alvesta
Bakgrund: Började med service inom industrin
Fritidsintressen: Familjen och barnens aktiviteter
Bästa hissupplevelse: Bästa upplevelsen är när hissen fungerar som den ska ;-)


Fler case

Hissguiden med ritningar

Svara på några frågor så visar vi vilken hiss som passar bäst för dina behov.
Här finns även ritningar för många av våra hissar. »

Komponenter

Om du önskar något utöver vår standardhiss kan du med ALTs modulsystem anpassa hissen efter dina behov.
Hissdörrar »
Hisskorgar »
Knappar & tablåer »

Lokal tillverkning

Vid fabriken i Alvesta tillverkar vi hissarnas bärande delar och apparatskåpen. På så vis är vi väldigt flexibla.
Produktionen av apparatskåp är speciellt uppskattad då de håller svensk standard och utformning. Detta uppskattas främst av driftstekniker som ska jobba med hissarna under hela dess livslängd.
Lokal produktion främjar dessutom miljön genom minimalt med transporter.

Kontakta oss

 

Kundtjänst: 0472-390 700
Jour: 010-20 500 50
E-post: info@alt.se

Kontaktuppgifter till våra regionkontor eller en specifik medarbetare


Kontaktformulär

Namn
Telefon
Ort
E-postadress
Text/Fråga