”Det är en viss charm att hitta felen innan de uppstår”

2023-10-23 09:58:14

Roland Johansson är servicetekniker i Stockholmsområdet. En vanlig dag på jobbet börjar med att han, antigen på egen hand eller tillsammans med någon kollega, åker på inplanerade jobb. Det innebär underhåll och service av hissar av olika fabrikat, rulltrappor och parkeringssystem

Kommer det in felanmälningar, alltså objekt som stannat eller gått sönder bryter han och ta hand om det istället. Roland berättar att det ibland kan gå veckor utan att det kommer in felanmälningar och ibland kan det komma flera mer eller mindre samtidigt.

– Jag planerar mina arbetsdagar själv. Till stor del handlar det om att planera in service och underhåll på de objekt jag ansvarar för och även se till att de blir besiktigade årligen. Sedan blir ju inte alltid som jag planerar, vid felanmälningar tar jag ju hand om det i första hand. Men det är just den variationen jag gillar, den ena dagen blir inte den andra lik, säger Roland.

Roland berättar att han gillar felsökning och hitta orsaken till problemen.

– Det är en viss charm att i servicen att hitta ”felen” innan de uppstår och byta förebyggande och på så sätt få väldigt nöjda kunder. Det svåra är att göra bedömningen på en sliten del – hur sliten är den och hur länge kommer den hålla, men det lär man sig av erfarenhet och genom att jämföra med andra hissar, säger Roland Johansson.

- Det är ju också kul när man byggt upp förtroendet hos kunden så att de litar på mig när jag har hittat något som jag bedömer kommer orsaka ett fel inom tre månader, och kunna byta förebyggande med ett planerat stopp istället för att få ett akut fel längre fram.

Ett exempel på ovanstående är Stockholms sjukhem vars 14 hissar används minst sagt flitigt och dygnet runt:

– Ja, det är många gånger Roland säger till att ”det här måste ni tänka på” eller ”om sex månader måste det här göras”. Och erfarenhetsmässigt är det är dumt att snåla och vänta, det blir bara dyrare i slutändan, säger Berwar Banavi, fastighetstekniker på Stockholms sjukhem.


Roland Johansson och Berwar Banavi, fastighetstekniker på Stockholms sjukhem samt Kristoffer Morén, servicearbetsledare på ALT Hiss, i diskussion om hissarna på sjukhemmet. Läs artikeln om Stockholms sjukhem.


Roland har jobbat hos oss på ALT Hiss sedan 2017. Tidigare har han bland annat byggt stötdämpare, arbetat på mekanisk verkstad, jobbat med utveckling av mobiltelefoner och på en kompis krog.

Vad är fördelarna med att jobba på ALT Hiss?

– Det är ett familjärt företag i lagom storlek, och varierande arbetsuppgifter. Det är nära att kunna prata med chefer och vara med att påverka och komma med förslag. Och få snabb återkoppling, avslutar Roland Johansson.


Om Roland Johansson

Bor: Masmo, på södra sidan av Stockholm
Fritidsintressen: Spelar hockey på skojbasis, ut och resa samt akvariefiskar. Roland har 50-60 stycken i ett akvarie på 1,5 kubikmeter.

 

Fler case

Hissguiden med ritningar

Svara på några frågor så visar vi vilken hiss som passar bäst för dina behov.
Här finns även ritningar för många av våra hissar. »

Komponenter

Om du önskar något utöver vår standardhiss kan du med ALTs modulsystem anpassa hissen efter dina behov.
Hissdörrar »
Hisskorgar »
Knappar & tablåer »

Lokal tillverkning

Vid fabriken i Alvesta tillverkar vi hissarnas bärande delar och apparatskåpen. På så vis är vi väldigt flexibla.
Produktionen av apparatskåp är speciellt uppskattad då de håller svensk standard och utformning. Detta uppskattas främst av driftstekniker som ska jobba med hissarna under hela dess livslängd.
Lokal produktion främjar dessutom miljön genom minimalt med transporter.

Kontakta oss

 

Kundtjänst: 0472-390 700
Jour: 010-20 500 50
E-post: info@alt.se

Kontaktuppgifter till våra regionkontor eller en specifik medarbetare


Kontaktformulär

Namn
Telefon
Ort
E-postadress
Text/Fråga