Gekås i Ullared: "Samarbetet och erfarenheten allra viktigast"

2020-08-13 11:25:00

ALT Hiss har arbetat med Gekås sedan 2009 och levererar både nya hissar och moderniserar befintliga. Dessutom har man levererat samtliga Gekås rullbanor och rulltrappor. 

– ALT Hiss är duktiga, det är ordning och reda med bra framförhållning, säger Hans-Erik Wortmann, Fastighetschef på Gekås, och fortsätter: 

–  Jag uppskattar extra mycket att de offererar lösningar som de vet fungerar. Inte bara det billigaste, eller dyraste heller för den delen, utan den hiss som passar bäst för ändamålet och som blir den mest effektiva. Och det är viktigt eftersom hissarna kan vara kritiska för verksamheten och därför vill vi såklart minimera stillestånden.

34 hissar samt rulltrappor och rullbanor

Gekås har ett stort antal hissar. De flesta av de 34 hissarna är ”tunghissar”, eller lagerhissar, och endast ett fåtal av hissarna finns i själva varuhuset. Däremot finns samtliga 8 rullbanor (snart 10) och 4 rulltrappor i butiksmiljön och används av besökarna.

Planerad service för att undvika stillestånd

ALT ansvarar för service och underhåll av cirka halva hissbeståndet och för samtliga rullbanor och rulltrappor. Hans-Erik berättar att Gekås i första hand lägger planerad service i januari och februari då det är lite lugnare och för att i möjligaste mån undvika stillestånd under de perioder när det är högtryck i varuhuset. Ibland förläggs också service till kvällar och nätter för att minimera påverkan på verksamheten.

När det gäller ALT har Hans-Erik störst erfarenhet av företagets lagerhissar, alltså ALT Maxima. Inte mindre än 133 miljoner varor passerar genom lager och varuhuset varje år. 
– Därför får hissarna och ALT bekänna färg och de gör det bra. Det är väldigt sällan hissarna står still, säger Hans-Erik Wortmann. 

Håller tidsplanerna vid modernisering 

Även när det gäller ombyggnad och modernisering ger Hans-Erik ALT Hiss beröm. I de fallen menar han att det blir mer komplicerat eftersom hissarna måste stängas av, vilket påverkar befintlig verksamhet, men ALT gör det bra och håller tidsplanerna, ibland har de till och med blivit klara tidigare än planerat framhåller han.

Hans-Erik tycker generellt att samarbete med ALT och kontakten med företaget och medarbetarna fungerar bra, man har en god dialog. 
– Under 2017-2018 slutade två jätteduktiga medarbetare hos ALT vilka främst arbetade med nyinstallation. Men det gick bra, två väldigt bra killar byttes ut mot två andra väldigt bra killar.
– Även på servicesidan kom det in två nya medarbetare, där tog det lite tid innan de kom helt i fas. Men nu har de lärt känna våra hissar, så nu fungerar den delen också fint!

Hans-Erik Wortmann, Fastighetschef på Gekås och Peter Kjellsson, Marknadschef på ALT Hiss.

Samarbetet och erfarenheten allra viktigast

När det gäller val av leverantör säger Hans-Erik att priset såklart är en faktor, men samarbetet och erfarenheten är allra viktigast. Eventuella stillestånd måste lösas snabbt och bli så korta som möjligt.

– ALT ställer upp och är snabba på insatserna, både när det gäller garantier och service, avslutar Hans-Erik Wortmann.

 

Om Gekås

  • 5,4 miljoner besökare under 2019
  • Plats för 7500 kunder samtidigt, från hösten 2020 ytterligare cirka 500 kunder
  • 82 utgångskassor
  • 40000 kvm butiksyta, 35000 kvm lageryta, 3000 kvm restaurangdel och 15000 kvm kontor med mera. Dessutom ett centrallager på cirka 61000 kvm 
  • Omsättning: 5,6 miljarder kronor (2019)

Fler case

Hissguiden med ritningar

Svara på några frågor så visar vi vilken hiss som passar bäst för dina behov.
Här finns även ritningar för många av våra hissar. »

Komponenter

Om du önskar något utöver vår standardhiss kan du med ALTs modulsystem anpassa hissen efter dina behov.
Hissdörrar »
Hisskorgar »
Knappar & tablåer »

Lokal tillverkning

Vid fabriken i Alvesta tillverkar vi hissarnas bärande delar och apparatskåpen. På så vis är vi väldigt flexibla.
Produktionen av apparatskåp är speciellt uppskattad då de håller svensk standard och utformning. Detta uppskattas främst av driftstekniker som ska jobba med hissarna under hela dess livslängd.
Lokal produktion främjar dessutom miljön genom minimalt med transporter.

Kontakta oss

 

Kundtjänst: 0472-390 700
Jour: 010-20 500 50
E-post: info@alt.se

Kontaktuppgifter till våra regionkontor eller en specifik medarbetare


Kontaktformulär

Namn
Telefon
Ort
E-postadress
Text/Fråga